Teoristöd

för dig med läs- & skrivsvårigheter

Behöver du bara en "knuff" i rätt riktning? Eller har du svårt att förstå det du läser? Vi på Stjärnornas Trafikskola har stor erfarenhet av att hjälpa elever i behov av extra teoristöd, tex du som har särskilda behov eller npf, dyslexi, läs- & skrivsvårigheter, koncentrationssvårigheter, adhd, add, autismspektrumstörning, social fobi eller är i behov av extra hjälp med körkortsteorin.

Till vår hjälp har vi olika hjälpmedel såsom ljudstöd, lättlästa körkortsboken mm. Behöver du mer stöd än så kan vi erbjuda teoristöd.

Teoristöd

-Du sitter tillsammans med en lärare och du kommer få hjälp och stöttning med teorin.

-Vi lägger upp detta helt efter dina önskemål.

-Du får tips och trix inför studier eller teoriprov.

Utredning om läs- & skrivsvårigheter

Har du en utredning om läs- och skrivsvårigheter sen tidigare, är det bra om du har en kopia på denna.

Saknar du en sådan utredning, kan vi på Stjärnornas Trafikskola hjälpa dig med att göra en enklare utredning (ett läs test),

som krävs i samband med ansökan till Trafikverket, om man ska ha muntligt eller förlängt kunskapsprov.

Kunskapsprov

Du kan själv välja om du bara vill läsa och svara på frågorna eller så kan du lyssna med hörlurar på en datorröst som läser upp frågorna.

Provtid är 50 min. Ingen ansökan krävs.

Trafikverket erbjuder 3 olika typer av anpassade kunskapsprov:

Förlängd

Du har 50 min (ordinarie tid) + 25 min extra. Ansökan krävs, vi på Stjärnornas Trafikskola hjälper dig gärna med ansökan, om du är inskriven som elev hos oss.

Muntligt

Det finns två varianter av det muntliga teoriprovet:

Muntligt bedömningsprov

Elev och provförrättaren sitter enskilt. Då provet sker muntligt, får man inte läsa frågorna utan ev. se bild eller film och diskutera fram ett svar.

Detta prov passar dig som tycker det är lättare att förklara med egna ord.

Provtiden är 90 min. Ansökan krävs, vi på Stjärnornas Trafikskola hjälper dig gärna med ansökan, om du är inskriven som elev hos oss.

Muntligt uppläst prov

Elev och provförrättaren sitter enskilt. Provförrättaren läser upp frågorna och svarsalternativen.

På din skärm väljer du själv det svar tycker du är rätt.

Det här provet kan passa dig som tycker det är svårt att med egna ord svara på frågor, och i stället vill välja mellan svarsalternativ.

Teoriprov med tolk/tolk muntligt

Detta prov är anpassat för dig som inte kan läsa och förstå svenska. Du gör provet vid en dator i ett enskilt rum, med en provförrättare som läser upp frågorna på svenska. Tolken översätter frågorna och svarsalternativen till ditt språk. Du klickar själv i ditt svar.

Provtiden är 100 min/ tolk muntligt 120 min. Ansökan krävs, vi på Stjärnornas Trafikskola hjälper dig gärna med ansökan, om du är inskriven som elev hos oss.

Ansök om anpassat kunskapsprov

När du är inskriven som elev hos oss hjälper vi dig gärna med ansökan. Du kan även göra en egen ansökan hos Transportstyrelsen här >>

Hjälp med körkorts teorin Falkenberg -  Stöttning av trafiklärare med teoristöd på Stjärnornas Trafikskola
Körkort teori Falkenberg - Stöttning med teorin av trafiklärare med teoristöd på Stjärnornas Trafikskola
Teori körkort Falkenberg - Teoristöd Stjärnornas Trafikskola

Välkommen på teoristöd hos oss på Stjärnornas Trafikskola i Falkenberg!

Teoristöd 40 min körkort Stjärnornas Trafikskola Falkenberg

Teoristöd 40 min